Απόσπασμα
- Ο Μεφιστοφελής μίλησε χτες στο Βερολίνο...
Ο Μεφιστοφελής είναι ο Χίτλερ. Έτσι τον έχει βαφτίσει ο πατέρας.
- ... Μας προειδοποιεί πως είναι ακόμη καιρός να υποταχτούμε, αν δε θέλουμε να δούμε την Ελλάδα στάχτη. Οι δειλοί, δε μας ξέρουνε καλά...
Η μητέρα παράτησε το πιρούνι κι έσπρωξε το πιάτο της.
Δεν έφαγε σχεδόν τίποτε.
- Φοβάμαι, λέει.
- Μη φοβάσαι, Έμμα. Στην «Καθημερινή» έχει σήμερα ένα
έξοχο άρθρο...
Εγώ δεν ακούω. Σκέφτομαι τον Περικλή. Φεύγει αύριο. Μόλις φτάσει στη βάση του, θα μου στείλει τον ταχυδρομικό τομέα του. Δε θα περιμένω, θ’ αρχίσω από τώρα να του γράφω: «Είμαι περήφανη που διάλεξες εμένα, θα περπατώ με το κεφάλι ψηλά κι όλοι θα διαβάζουν στα μάτια μου τη χαρά μου...»
Περίληψη
Αθήνα, περίοδος Κατοχής. Η δεκαεξάχρονη Ζωή προσπαθεί να καταλάβει… Προσπαθεί να καταλάβει γιατί ο πόλεμος, γιατί οι θάνατοι, γιατί η κατάκτηση της χώρας από τους Ναζί, γιατί η πείνα και οι κακουχίες. Και σιγά σιγά, θα αρχίσει να αντιδρά με τις μικρές της δυνάμεις ώστε να επιστρέψει στην Ελλάδα η πολυπόθητη ελευθερία…
Αυτό είναι το τρίτο μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρή και η καταξιωμένη συγγραφέας καταπιάνεται με μια σκοτεινή εποχή της ελληνικής ιστορίας (την Κατοχή), όπου ο καθένας πασχίζει να βρει έναν τρόπο για να επιβιώσει και είναι υποχρεωμένος να καταφύγει σε όλα τα μέσα, δίχως όμως να ξεχνά ποτέ την ανάγκη για ελευθερία. Και μέσα σ’ αυτή τη φρίκη, τα παιδιά. Η Ζωή θα μεγαλώσει στη φρίκη της πείνας, θα ελπίσει όταν οι μεγάλοι θα πάρουν τα όπλα να αποτινάξουν τον ζυγό, θα κλάψει, θα θελήσει –παιδί δεν είναι;– να χαρεί. Γύρω της ένας κόσμος παράξενος, σκληρός, ανάλγητος, που τρέχει να γλιτώσει, που τρέχει να βρει ένα κομμάτι ψωμί, οι εκτελέσεις, η αισιοδοξία πως όλα θα τελειώσουν… Τα μάτια της θα δουν πολλά. Θα υποφέρει, θα γνωρίσει την ελπίδα, θα ζήσει μ’ αυτήν ώσπου να έρθει το τέλος του κακού. Κι όταν έρθει, τότε θα μετρήσει τις πληγές και θα προχωρήσει.
Σχετικά Βιβλία
- δες το «Όταν ο ήλιος...» στο site των Εκδόσεων Πατάκη
- Στέλλα Βογιατζόγλου, Καβάλα σε δυο φεγγάρια, εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα, 1994
- Ελένη Δικαίου, Αναζητώντας τους χαμένους ήρωες, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1996
Άλκη Ζέη, Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα, 1995 - Ειρήνη Μάρρα, Το άδειο μπουκάλι, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1996
Ηρώ Παπαμόσχου, Το πέτρινο σπίτι, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1988 - Ζωρζ Σαρή, Οι νικητές, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1995
- Λίτσα Ψαραύτη, Οι δραπέτες του καστρόπυργου, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 2011
- Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, «Τραγούδι για τρεις», Εκδόσεις Πατάκη
Soundtrack
Ταινία
Το ξυπόλητο τάγμα του Γκρεγκ Τάλας (1953) – αριστούργημα!
Video
«ΟΤΑΝ Ο ΗΛΙΟΣ», ένα από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα της Ζωρζ Σαρή «ζωντανεύει» στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν.
Κριτικές
Αντί άλλης κριτικής, διάβασε τον πρόλογο του βιβλίου από τον Στρατή Τσίρκα
Αυτό είναι το τρίτο μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρή. Ένα από τα δυο πρώτα της, «Το ψέμα», το χαρακτήριζε «παιδικό», ενώ το άλλο, «Ο θησαυρός της Βαγίας», το έλεγε απλά «μυθιστόρημα», μα το χάριζε στα παιδιά της. Τώρα, για το «Όταν ο ήλιος...», θέλει να το διαβάσουν πρώτ’ απ’ όλα τα παιδιά, από δώδεκα χρονών και πάνω, αλλά και οι μεγάλοι να βρίσκουν σ’ αυτό την ίδια αισθητική απόλαυση και ψυχαγωγία. Αυτό σημαίνει πως, ως μυθιστοριογράφος, μπήκε στην πραγματική περιοχή του είδους, εξοστρακίζοντας από το κείμενό της τη διδακτική πρόθεση και την επιτηδευμένη αβρότητα.
Δύο ακόμη αδυναμίες, που ζημίωναν άλλοτε όσα μυθιστορήματα είχαν ασχοληθεί με τη ζωή και τις περιπέτειες παιδιών, δηλαδή την αισθηματολογία ή τη νοσηρή απόλαυση του τρόμου και της αγωνίας, η Ζωρζ Σαρή τις είχε, φαίνεται, υπόψη της και τις αποφεύγει μ’ επιτυχία. Αυτό δεν είναι και μικρό κατόρθωμα, όταν σκεφτεί κανείς πως, βασικά, το υλικό του βιβλίου της είναι αυτοβιογραφικό, και πως, χρονικά, καλύπτει όλο το διάστημα από την άνανδρη επίθεση του Μουσολίνι ως την Απελευθέρωση. Με λιτές, ρεαλιστικές περιγραφές, δίχως μεγαλοστομίες, απόπειρες ηρωοποίησης ή αυτάρεσκες εντρυφήσεις σ’ ανατριχιαστικές λεπτομέρειες, δίνει τους βομβαρδισμούς, τη μέθη από τις πρώτες νίκες στην Αλβανία, την εισβολή του Χίτλερ, την κατοχή, την πείνα, τη μαύρη αγορά, τις πρώτες απεργίες, τις διαδηλώσεις, τα συλλαλητήρια, την αντίσταση των νέων, τα γραψίματα στους τοίχους, τη διανομή του μυστικού Τύπου, τις εκτελέσεις των ομήρων, την τρομοκρατία...
Με μάτι έμπειρου τεχνίτη παρακολουθείται μέρα τη μέρα η ζωή μιας μέσης αστικής οικογένειας της Αθήνας: ο πατέρας καθηγητής στην Ανωτάτη, η μητέρα Γαλλίδα της Σενεγάλης, που εγκατέλειψε τα πάντα για ν’ ακολουθήσει τον άντρα της, και τα τρία κορίτσια τους, το πρώτο εργάζεται, τ’ άλλα δυο σπουδάζουν. Γύρω τους φίλοι και φίλες, συνομήλικοι, άλλοι ευκατάστατοι κι άλλοι από πιο λαϊκές γειτονιές, το Περιστέρι, τη Νέα Ιωνία... Με γνήσιο χιούμορ και συμπάθεια, αλλά δίχως ψευδαισθήσεις, ζωγραφίζονται αληθινοί άνθρωποι, πραγματικά παιδιά, το καθένα με το χαρακτήρα του, τα ελαττώματα και τις αρετές του. Από την άλλη μεριά, οι αναλύσεις των «μεγάλων», της μαυραγορίτισσας γειτόνισσας, του άκακου μπακάλη και προπαντός του στρυφνού και γκρινιάρη πατέρα με την τρυφερή καρδιά και της τραγικής μητέρας, που η αφοσιωμένη της υποταγή θα την οδηγήσει στ’ αδιέξοδο και στην τρέλα, αποτελούν πορτρέτα καταπληκτικής πειστικότητας.
Τα τέσσερα χρόνια του Πολέμου, της Κατοχής και της Αντίστασης έχουν πάρει τώρα, για τα σημερινά παιδιά, μια μυθική διάσταση. Βέβαια, για όσους γράφουν παραμύθια ή θρύλους το πράγμα δεν είναι δύσκολο, αφού δεν έχουν παρά ν’ αντλήσουν από την παράδοση πλοκή, χαρακτήρες και περιβάλλον, φτάνει, φυσικά, να υπάρχει ταλέντο. Άλλες όμως δυσκολίες παρουσιάζονται, αν πρέπει να δώσεις με πραγματικές λεπτομέρειες τη ζωή μιας ομάδας από παιδιά μέσα στο σημερινό κόσμο, που τον ξέρουν και τον ζουν με τον ίδιο τρόπο και οι αναγνώστες. Δυο είναι οι κίνδυνοι: Ή να πάψει η οπτική του συγγραφέα να ταυτίζεται μ’ εκείνη του παιδιού, ή τη μυθική διάσταση, που λέγαμε, να τη στενέψεις τόσο, που να χάσει το βιβλίο το ψυχαγωγικό του ενδιαφέρον. Μα η Ζωρζ Σαρή την ψυχαγωγική πλευρά της μυθικής διάστασης τη χειρίζεται δημιουργικά κι έτσι κάνει πιο κατανοητή στους νέους αναγνώστες της την πρόσφατη ιστορία της πατρίδας τους.
Κι εδώ μπαίνει το ερώτημα: Πρέπει ένα παιδί, ας πούμε δώδεκα χρονώ, να διαβάζει βιβλία που καθρεφτίζουν τον κόσμο όπως πραγματικά είναι, με τις σκληρότητες και τις ασχήμιες του; Ξέρω πως τα χωράφια του ψυχολόγου-παιδαγωγού είναι γεμάτα νάρκες και πως ο ανίδεος πρέπει να πατάει με πολλή περίσκεψη. Αλλά μιλώ από τη σκοπιά του μυθιστοριογράφου, δηλαδή κάποιου που παρατηρεί τη γύρω του ζωή, επισημαίνει κι αξιοποιεί τις αλλαγές που φανερώνονται με τη ροή του καιρού... Γι’ αυτό λέω: Ακόμη κι αν νομίζαμε σωστό ν’ απομονώσουμε την παιδική ψυχή από τις βαναυσότητες της σύγχρονης ζωής, είναι η σύγχρονη ζωή με τις ανάγκες της, με τον ωμό ρεαλισμό της καταναλωτικής της κοινωνίας που μας εμποδίζει. Νύχτα και μέρα, η παιδική ψυχή βομβαρδίζεται από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο, τις διαφημίσεις, τους τίτλους των εφημερίδων. Του μιλούν επίμονα, πειστικά, για πράγματα και καταστάσεις που δεν μπορούν ν’ αποσιωπηθούν στα βιβλία. Γιατί τότε το παιδί θ’ αποσύρει την εμπιστοσύνη του από το λογοτεχνικό ανάγνωσμα κι εμείς θα χάσουμε την ευκαιρία να συντελέσουμε στην ψυχική του καλλιέργεια, που στάθηκε ανέκαθεν ο ανώτερος σκοπός της Τέχνης.
ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ
Αθήνα, 18 Νοεμβρίου 1971
Διάβασε τι λέει για τη Ζωρζ Σαρή η νεότερη ομότεχνός της Μαρία Παπαγιάννη
Main menu
Ήρωες
Ζωή:
Δεκαέξι ετών όταν κηρύσσεται ο πόλεμος, μεγαλώνει και ενηλικιώνεται μέσα στις κακουχίες της Κατοχής. Σιγά σιγά η παθητική της στάση απέναντι στα γεγονότα μετατρέπεται σε ενεργητική.
Ειρήνη:
Φοιτήτρια της Φιλοσοφικής όταν ξεκινάει ο πόλεμος, δε διστάζει ούτε στιγμή να αναμειχθεί σε πράξεις αντίστασης ενάντια στον κατακτητή δίχως να υπολογίζει τις συνέπειες.
Πατέρας:
Αυστηρός και πειθαρχημένος, άνθρωπος παλαιών ηθικών αρχών, προσπαθεί να κρατάει την αξιοπρέπειά του σε κάθε αναποδιά.
Έμμα:
Η μητέρα της Ζωής. Εύθραυστη, αγγελική, ήρεμη, αθόρυβη, ελεύθερη και προοδευτική. Γεννημένη στη Σενεγάλη από Γάλλους αποίκους, κουβαλά μια διαφορετική νοοτροπία και φιλοσοφία. Αγαπά πολύ τα παιδιά της, είναι πολύ τρυφερή μαζί τους και γεμάτη κατανόηση. Φιλάνθρωπη και φιλόξενη, έρχεται συχνά σε αντίθεση με τον άντρα της, αλλά πάντα του φέρεται με σεβασμό και συστολή, προκειμένου να διατηρήσει τις οικογενειακές ισορροπίες. Η μοναξιά την τρομάζει, αλλά ουσιαστικά δεν την αποφεύγει όταν οι κόρες της ανοίγουν τα φτερά τους στη ζωή. Ωστόσο, είναι πάντα δίπλα τους, τις υποστηρίζει και προσπαθεί να τις προφυλάξει όσο μπορεί από τα γεγονότα του πολέμου που τους εγκλωβίζουν και τους καθορίζουν.
Σχόλια