Απόσπασμα
«Πώς θα ’ταν, λες, να μπορούσες να έχεις και ένα άλλο πρόσωπο κάθε τόσο, ή να δοκιμάζεις διαφορικές όψεις, όπως βάζεις και βγάζεις νέα ρούχα; Θα είχε πλάκα μάλλον. Το πρόσωπό σου είναι ο εαυτός σου. Αν αλλάξεις πρόσωπο, αλλάζεις και εαυτό; Έτσι νομίζω. Νομίζω ότι γίνεσαι άλλος άνθρωπος. Ξέρεις κάτι; Δε θα με πείραζε ν’ αλλάξω και εαυτό».
Σάρα, 30 Ιουνίου 2005
Περίληψη
Εμπνευσμένο από την πρώτη μεταμόσχευση προσώπου που έγινε στη Γαλλία (αλλά είναι αδύνατον να μη μας έρθει στο μυαλό ο Μάικλ Τζάκσον και οι δεκάδες επεμβάσεις πλαστικής χειρουργικής που είχε κάνει στο πρόσωπό του), το βιβλίο επικεντρώνεται στη Σάρα Κάρτερ, μια όμορφη νεαρή wannabe τραγουδίστρια που βασανίζεται από την επιθυμία της να αποκτήσει τέλεια εξωτερική εμφάνιση.
Κάποια στιγμή στην πορεία της, η Σάρα συναντά τον Τζόναθον Χιτ, έναν ξεπεσμένο ροκ σταρ, το πρόσωπο του οποίου έχει δεχτεί πολυάριθμες επεμβάσεις από πλαστικούς χειρουργούς, με αποτέλεσμα να είναι αναγκασμένος να φορά διαρκώς μάσκα.
Ο Χιτ παίρνει τη Σάρα υπό την προστασία του, αλλά η νεαρή στάρλετ κυριεύεται σταδιακά από την ιδέα ότι ο Χιτ σχεδιάζει να της κλέψει το πρόσωπο για να το χρησιμοποιήσει ο ίδιος. Είναι αλήθεια, όμως, ή αποτέλεσμα της νοσηρής της φαντασίας;
Γραμμένο με ανατριχιαστική ένταση από διαφορετικές αφηγηματικές σκοπιές (με κύριο αφηγητή έναν συγγραφέα που του ανατέθηκε να γράψει την ιστορία της κοπέλας), το Πρόσωπο της Σάρα θα σε υποχρεώσει να αναρωτηθείς για κάποιες ευρέως αποδεκτές αξίες και να τις επανεξετάσεις:
Τι είναι ομορφιά; Τι είναι ηθική; Τι είναι ο εαυτός μας – η εικόνα του ή το «εγώ» του; Υπάρχει κακό και καλό; Υπάρχει αντικειμενική αλήθεια;
Σκοτεινό σαν εφιάλτης, το Πρόσωπο της Σάρα συνδυάζει την τρομακτική ακρίβεια των περιγραφών με την αλλοιωμένη από το πάθος φωνή των δύο πρωταγωνιστών, αφήνοντας εντέλει τον αναγνώστη να αποφασίσει για την αλήθεια των λεγομένων τους.
Από τα μυθιστορήματα που διαβάζονται μονορούφι!
Σχετικά Βιβλία
- δες το «Το πρόσωπο της Σάρα» στο site των Εκδόσεων Πατάκη
- Υπάρχω του Κέβιν Μπρουκς (Εκδόσεις Πατάκη)
ίδιος τρόπος προσέγγισης, ίδιο είδος (θρίλερ), διαφορετικό θέμα. - Junk του Μέλβιν Μπέρτζες (Εκδόσεις Πατάκη)
– ένα βιβλίο για τα ναρκωτικά. Αν σου άρεσε ο τρόπος που γράφει και το σκοτεινό του κλίμα .
Κριτικές
κριτικές από τον ξένο τύπο
«Το πρόσωπο της Σάρα είναι ένα μυθιστόρημα συναρπαστικό και πρωτότυπο. Είναι όμως και πολύ τρομακτικό –έ να βιβλίο που δεν απευθύνεται σε λιγόψυχους αναγνώστες». School Librarian
«Ο Μπέρτζες καταγγέλλει μέσα από μια εφιαλτική ιστορία τη ματαιοδοξία και την εμμονή του πολιτισμού μας στο “φαίνεσθαι”». Publishers Weekly
«Γραμμένο από διαφορετικές αφηγηματικές σκοπιές, το τολμηρό αυτό μυθιστόρημα μας υποχρεώνει να έρθουμε αντιμέτωποι με κάποιες κοινώς αποδεκτές αξίες και να τις επανεξετάσουμε. Θα προκαλέσει συζητήσεις». The Bookseller
«Ένα γοητευτικό βιβλίο που χειρίζεται με επιδεξιότητα περίπλοκα ζητήματα.
Θα το πρότεινα σε κάθε αναγνώστη που του αρέσουν τα μυθιστορήματα με έντονο σασπένς, δραματικές καταστάσεις και βίαια συναισθήματα». Fresh
«Ένα συναρπαστικό ψυχολογικό θρίλερ που έρχεται να επιβεβαιώσει το πολύπλευρο ταλέντο του Μέλβιν Μπέρτζες». The Scotsman
κριτική του βιβλίου στην Ελευθεροτυπία
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=68818
Ο Συγγραφέας αποκαλύπτει
διάβασε απόσπασμα συνέντευξης του συγγραφέα
«Ένα είναι το βέβαιο: όταν μαθαίνουμε πως ο Μέλβιν Μπέρτζες κυκλοφόρησε νέο μυθιστόρημα, όλοι μας γνωρίζουμε ότι δεν πρόκειται για ένα μελιστάλαχτο παιδικό βιβλιαράκι, ένα βιβλίο που πραγματεύεται ανώδυνα ζητήματα ή για το πρώτο μέρος μιας τριλογίας φανταστικής λογοτεχνίας. Το πρόσωπο της Σάρα, που διηγείται την ιστορία της Σάρα Κάρτερ, του ροκ σταρ Τζόναθον Χιτ και της φαουστικής συμφωνίας που κλείνουν οι δυο τους, δε διαψεύδει αυτή την προσδοκία.
»Ο αφηγητής είναι δημοσιογράφος και παρουσιάζει μια υπόθεση που έχει ερευνήσει σε βάθος, κάνοντας το βιβλίο να μοιάζει με πολυσέλιδο ρεπορτάζ σε ένθετο κυριακάτικης εφημερίδας.
»“Ήθελα να αισθάνονται οι αναγνώστες πως πρόκειται για πραγματικά περιστατικά. Να ξεκινούν το βιβλίο και, στα δύο πρώτα κεφάλαια, να σχηματίζουν την εντύπωση πως είχαν μάλλον παραλείψει να διαβάσουν για την υπόθεση όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στις εφημερίδες” λέει ο Μπέρτζες και αναφέρει δύο πηγές έμπνευσης για το βιβλίο: η πρώτη είναι η ασπρόμαυρη γαλλική ταινία Μάτια χωρίς πρόσωπο (1959) και η δεύτερη το Χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. “Το μυθιστόρημα του Μάρκες είναι πραγματικά μεγαλοφυές. Με έκανε μάλιστα να χάσω κάπως τον δρόμο μου, καθώς ήθελα να γράψω το Πρόσωπο της Σάρα με τον τρόπο του Μάρκες, να τοποθετήσω δηλαδή κι εγώ την ιστορία σε μία και μόνη μέρα. Η ιδέα, όμως, δε λειτούργησε και τόσο καλά στην περίπτωσή μου, μιας και ήταν πάρα πολλά αυτά που ήθελα να αφηγηθώ, πάρα πολλές οι αναδρομές που έπρεπε να κάνω στο παρελθόν. Ωστόσο, από αυτό ακριβώς το σημείο προήλθε κι η ιδέα της δημοσιογραφικής αφήγησης” καταλήγει ο Μπέρτζες». Γκρέαμ Μαρκς, Publishing News
Main menu
Ήρωες
Σάρα
θέλει να γίνει διάσημη με κάθε τίμημα. Πιστεύει ότι είναι διάσημη πριν γίνει καν διάσημη. Θέλει, όταν την κοιτάζουν, οι άνθρωποι να σκέφτονται πράγματα που ποτέ δεν είχαν διανοηθεί ότι θα μπορούσαν να τα σκεφτούν. Είναι άγγελος και τέρας, όπως ακριβώς ο....
Τζόναθον Χιτ
ένας άνθρωπος με πολυδιάστατη φήμη, ένα πολλαπλά πλατινένιο είδωλο της ποπ μουσικής, εικαστικός καλλιτέχνης, συλλέκτης έργων τέχνης, δισεκατομμυριούχος φιλάνθρωπος, ανθρώπινος χαμαιλέοντας, μανιώδης οπαδός της μόδας αλλά και άσπλαχνος εγκληματίας. Ή μήπως ένας άνθρωπος ψυχικά διαταραγμένος; Πήρε κατά καιρούς πάμπολλες μορφές, αλλά από τον καιρό που άρχισε να χάνει την ομορφιά της νιότης του, κατέφυγε στη βοήθεια της πλαστικής χειρουργικής και το πρόσωπό του έγινε αντικείμενο πειραματισμών του...
Γουέιλαντ Κέυ
ο διάσημος και αμφισβητούμενος για τις μεθόδους του πλαστικός χειρούργος ο οποίος βρήκε στο πρόσωπο της Σάρα το ιδανικό μοντέλο για να αντικαταστήσει τις φοβερές μάσκες με τις οποίες αναγκαζόταν να καλύπτει το φρικαλέο πρόσωπο του ευεργέτη του. Σε μόνιμη αντιπαράθεση με την...
Μπερναντέτ
η μεσήλικη νοσοκόμα και ίσως το μητρικό υποκατάστατο του Τζόναθον Χιτ, η οποία προσπαθεί μάταια να τον προστατέψει από το νυστέρι του Κέυ. Με τον ίδιο τρόπο προσπαθεί να προστατέψει και τη Σάρα, μόνο που όλες της οι προσπάθειές σκοντάφτουν στην αποφασιστικότητα (αλλά και στη γοητεία) του Χιτ. Η μόνη σύμμαχος που θα μπορούσε να βρει ο...
Μαρκ
ο ρεαλιστής εραστής της Σάρα ο οποίος, με κίνδυνο της ζωής του, καταφέρνει να τρυπώσει στο απόρθητο παλάτι όπου ζει ο Χιτ, να ανακαλύψει όλα τα κρυφά δωμάτια και το ιδιωτικό του χειρουργείο, αλλά τελικά δεν προλαβαίνει να σώσει τη Σάρα από τη μοιραία μεταμόσχευση του προσώπου της.
Σχόλια