Απόσπασμα
Προτού κοιμηθούμε, σου άγγιξα το χέρι και το έσφιξα ακόμα πιο δυνατά, ακούμπησα το κεφάλι μου δίπλα στο δικό σου και σου είπα: «Έξω βρέχει, μέσα το ίδιο, να σε πάρω να φύγουμε;».
«Τι εννοείς;» με ρώτησες ξαφνιασμένη.
«Το βιβλίο μου, αυτός θα ’ναι ο τίτλος του…»
«Πώς σου ’ρθε; Τι σημαίνει;»
Γύρισα και σε κοίταξα. «Σημαίνει ότι το καλύτερο καταφύγιο, όταν βρέχει, δεν είναι μια στέγη ή μια ομπρέλα, αλλά η αγκαλιά κάποιου».
Μεταφραστής: Δήμητρα Δότση
Σχεδιασμός Εξωφύλλου: STMTS - Σταμάτης Μήτσιος
Περίληψη
Φαντάσου ότι βρίσκεσαι μόνος σου στο σπίτι, έχεις βάλει δυνατά μουσική στο youtube και κάθε τραγούδι που ακούς σε παρασέρνει σ’ ένα χείμαρρο αναμνήσεων και σκέψεων που τις μοιράζεσαι με τους φίλους σου στον τοίχο σου στο facebook ή στο chat. Ε λοιπόν, κάπως έτσι είναι γραμμένο κι αυτό το βιβλίο. Έχει μουσική υπόκρουση, έχει πολλές αναμνήσεις και ακόμη περισσότερες σκέψεις, μόνο που δεν έχει αρχή, μέση και τέλος, όπως τα κλασικά μυθιστορήματα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το μυθιστόρημα της γενιάς του facebook και των sms.
Πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο ίδιος ο συγγραφέας, ο εικοσάχρονος Αφροϊταλός Αντόνιο που μοιράζεται με τον αναγνώστη την ιστορία της ζωής του. Μιας ζωής γεμάτης στερήσεις και δυσκολίες οικονομικές αλλά κυρίως κοινωνικές, επειδή από την ημέρα που γεννήθηκε στην Ιταλία, όπου ζει μέχρι σήμερα, έζησε το ρατσισμό, τις προκαταλήψεις και την απαξίωση μιας «πολιτισμένης» σύγχρονης κοινωνίας, μόνο και μόνο επειδή είναι έγχρωμος. Ίνδαλμά του είναι ο Μάριο Μπαλοτέλλι, όχι όμως υπό την ιδιότητα του ποδοσφαιριστή, αλλά με αυτή του έγχρωμου Ιταλού που κατάγεται από τη Γκάνα.
Με αφορμή τον έρωτά του για τη δεκαεννιάχρονη Λίντα, ο Αντόνιο αφηγείται περιστατικά από τη σχολική και την οικογενειακή ζωή του, τις φιλίες του αλλά κυρίως απορεί για την εχθρότητα που εισέπραξε από τις φίλες και ακόμη περισσότερο από τη μητέρα τής Λίντα, οι οποίες τον θεωρούσαν περιθωριακό και «λίγο». Όμως εκείνος, ώριμος, αισιόδοξος και συμφιλιωμένος πλέον με τον εαυτό του, δεν το βάζει κάτω και αποφασίζει να λυτρωθεί κάνοντας αυτό που ξέρει καλά: να γράφει.
Soundtrack
Δες και άκουσε την PLAYLIST του μυθιστορήματος η οποία αντιστοιχεί και στα κεφάλαιά του.
Ludovico Einaudi – I giorni
Luche – La risposta
Tiziano Ferro – Hai delle isole negli occhi
Bob Marley – Redemption Song
Kaaris – Or noir
Ghemon – Fuori luogo ovunque
Soja – Faith works
Fabrizio De Andre – Dolcenera
R. Kelly – When a woman’s fed up
Mecna – Capirai
Club Dogo – Phra
Arisa – La notte
Le luci della centrale elettrica – Piromani
Yann Tiersen – La dispute
113 – Jour de paix
Coldplay – Fix you
Fababy – Fuck l’amour
John Legend – Ordinary people
Boys to men – End of the road
Raige – 7 passi dalla luna
Fababy ft. La Fouine – Mere Seule
Tupac – Changes
Marracash – Polvere
Ludovico Einaudi – Al di la del vetro
La Fouine – Regarde la Haut
Gemello – Venere
Caneda – Angeli da bar
Kid Cudi – The Prayer
The shin sekai – La Peur
Lucio Battisti – La collina dei ciliegi
Co’ sang – Quanno me ne sono juto
Lacrim – Tout Le Monde Veut Des Loves
Black M – Pour oublier
Drake – Shot For me
Le luci della centrale elettrica – C’eravamo abbastanza amati
Neffa – Aspettando il sole
Ghemon – Non spegnermi
Canardo – Priorite
Zibba e Almalibre – Senza di te
Nirvana – Rape me
Drake – Practice
Gue Pequeno – Amore odio
Franck Ocean – Novacane
Giovanni Allevi – Back to life
Frank Siciliano – Notte blu
Fabrizio De Andre – Inverno
Briga – Benvenuta
Levante – Scatola blu
Mezzosangue – Nevermind
Drake – Trust issues
Tiziano Ferro – Salutandoti affogo
Nesli – Noi
Jovanotti – A te
Lucio Dalla – Canzone
Coez – Siamo morti insieme
Lucio Battisti – 29 settembre
Ellebi – Rose Nere (Cover)
Nico Stay – Dead Pony
Jovanotti – Baciami ancora
Lenny Kravitz – Again
Le luci della centrale elettrica – Le ragazze stanno bene
Booba – Avant de Partir
Coez – Vorrei portarti via
Kevin Sharp – No body knows
Jovanotti – Un’illusione
V. Kanye West – Runaway
Stokka e Madbuddy – Fragile
Brasco – Vagabond
Onemic – Il mare se ne frega
Dente – Saldati
Soprano – Je serai la
La Fouine – Tombe pour elle
Booba – Caramel
DiMartino – Cercasi anima
Verdena – Trovami un modo semplice per uscirne
Niccolo Agliardi – L’ultimo giorno d’inverno
Oasis – Champagne supernova
Nesli – La fine
Bob Marley – No woman no cry
Κριτικές
Η μεταφράστρια σχολιάζει
Το Έξω βρέχει, μέσα το ίδιο, να σε πάρω να φύγουμε; είναι η κατάθεση ψυχής του Αντόνιο αλλά κι ένα μήνυμα προς όσους τον αμφισβήτησαν, μα κυρίως προς όσους αμφισβητούν τον ίδιο τους τον εαυτό. Γιατί τελειώνοντας το βιβλίο, αυτό που μένει είναι ένα γλυκό χαμόγελο αισιοδοξίας κι ελπίδας και η αίσθηση πως ο δρόμος προς την ωριμότητα και την ευτυχία είναι εφικτός, αρκεί να γνωρίσουμε και να αγαπήσουμε τον εαυτό μας ώστε να τον αποδεχτούμε και να τον εκτιμήσουμε γι’ αυτό που πραγματικά είναι. Δήμητρα Δότση
Ο Συγγραφέας αποκαλύπτει
Διάβασε αποσπάσματα από τη συνέντευξη που έδωσε ο Αντόνιο Ντικέλε Ντιστέφανο στο τηλεοπτικό κανάλι Deejay Tv.
(https://www.facebook.com/AntonioDikele/videos/10204570014303358/)
- Πώς γεννήθηκε η ιδέα αυτού του βιβλίου;
- Η ιστορία του Αντόνιο και της Λίντα είναι πραγματική. Ο Αντόνιο της ιστορίας είμαι εγώ. Πρόκειται για αυτοβιογραφικό βιβλίο. Είχα σχέση με μια κοπέλα επί δέκα μήνες, μόνο που δεν μπορούσαμε να είμαστε μαζί γιατί η μητέρα της με μισούσε. Δεν είχε κανέναν λόγο. Με αποκαλούσε «βαποράκι», «εγκληματία», «ναρκομανή», και να φανταστείτε εγώ δεν έχω καπνίσει ούτε ένα τσιγάρο στη ζωή μου. Προφανώς το έλεγε επειδή είμαι μαύρος. Κάποια στιγμή, μου τηλεφώνησε η μητέρα της κοπέλας – η οποία προφανώς ήξερε ότι έγραφα – και μου είπε: «Είμαι σίγουρη ότι θα γράφεις κάποιο από τα “περίφημα” βιβλία σου. Όταν το γράψεις, στείλ’ το μου κι εμένα». Μόλις έκλεισα το ακουστικό, είπα ότι εγώ αυτό το βιβλίο θα το γράψω και θα της το στείλω. Η αλήθεια είναι ότι δεν της το έστειλα. Ελπίζω όμως να το αγοράσει. Από τότε δεν μιλήσαμε ποτέ ξανά. […]
Η μητέρα μου ζει εδώ και τέσσερα χρόνια στην Αγκόλα και μάλιστα ο τίτλος του βιβλίου Έξω βρέχει, μέσα το ίδιο, να σε πάρω να φύγουμε είναι μια ερώτηση που απευθύνω σ’ εκείνη.
- Με τι άλλο ασχολείσαι στη ζωή σου;
- Εδώ και δύο χρόνια μαζί μ’ έναν φίλο μου έχουμε φτιάξει μια ομάδα, την Αραβική Άνοιξη, και πηγαίνουμε στα σχολεία όπου μιλάμε στους μαθητές για την αγάπη, το ρατσισμό και τα social media. Η ιδέα μας αυτή γνωρίζει μεγάλη επιτυχία.
- Ζούμε σε μια χώρα, όπου δυστυχώς, ο περισσότερος κόσμος δεν μπορεί να συνηθίσει την ιδέα ότι ένας έγχρωμος μπορεί να είναι Ιταλός. Κατά τη γνώμη σου γιατί υπάρχει αυτή η αντίληψη και τι πρέπει να γίνει στην Ιταλία ώστε να ισχύει κι εδώ ό,τι για παράδειγμα συμβαίνει στη Γαλλία ή στην Αγγλία;
- Το πρόβλημα είναι ότι οι μαθητές δεν διδάσκονται στα σχολεία πως η διαφορετικότητα είναι προσόν. Εδώ θεωρούμε ότι η διαφορετικότητα είναι ελάττωμα. Δεν έχουμε μάθει ότι στον κόσμο δεν υπάρχουν μαύροι και λευκοί αλλά άνθρωποι ευγενείς και αγενείς. Αν στα σχολεία αρχίσουν να διδάσκουν ότι οι διαφορετικοί άνθρωποι έχουν πάντα κάτι παραπάνω σε σχέση με τους άλλους, ίσως κάποτε τα πράγματα να αλλάξουν.
Για παράδειγμα, επειδή μιλάω τόσο καλά ιταλικά όλοι εκπλήσσονται. Όταν πάλι βλέπουν κάποιο από τα βίντεο που φτιάχνω και ανεβάζω στο facebook νομίζουν ότι είναι playback, δεν το πιστεύουν. Πρέπει ν’ αρχίσουμε να γνωρίζουμε τους άλλους γύρω μας. Πιστεύω ότι τα πράγματα θα αλλάξουν όταν μάρτυρες αυτής της αλλαγής δεν θα είναι μόνο ο Μάριο Μπαλοτέλλι, επειδή είναι διάσημος, αλλά και πολλοί άλλοι ακόμη. Ή όταν θα υπάρχουν σχετικές μαρτυρίες, όπως για παράδειγμα το βιβλίο μου.
Main menu
Ήρωες
Αντόνιο:
Εικοσάχρονος Αφροϊταλός, ο πρωταγωνιστής και συγγραφέας του βιβλίου. Αισιόδοξος, ιδεαλιστής, ονειροπόλος, ερωτεύεται τη Λίντα και αγωνίζεται να κρατήσει τη σχέση τους κόντρα στις προκαταλήψεις του κόσμου.
Λίντα:
Ζει τον πρώτο της έρωτα και, σε πείσμα των καιρών, προτιμά να αποτυπώνει τις σκέψεις της γράφοντας γράμματα και όχι ποστάροντας στο facebook. Προσπαθεί να πατήσει μόνη στα πόδια της, αψηφώντας την κακεντρέχεια και την ξενοφοβία των φιλενάδων της και κυρίως της μητέρας της.